16/03/2012

Contest Budi Bahasa Budaya Kita

Bismillahirahmanirrahim~




Perkataan Budi bahasa budaya kita adalah begitu sinonim dengan masyarakat majmuk di Malaysia ini. Maka dengan itu aku memulakan cerita. kehkeh


Melalui makanan sahaja kita boleh nampak masyarakat yang berbilang kaum di Malaysia saling berbudi dan berbahasa antara satu sama lain. Melayu boleh makan roti canai, Chinese makan nasi lemak, Indian boleh makan yong tau foo.


Dalam proses pembelian makanan sehari-hari saja kita boleh nampak masyarakat yang majmuk sekalian bertembung dan bertegur sapa. Lalu pertanyaan 'Apa khabar', 'Terima kasih', 'Jumpa lagi' terungkap di bibir setiap insan. Salam bersalaman semasa bertembung hendak membeli nasi lemak juga menguatkan proses 'Budi Bahasa Budaya Kita' ini.


Makanan mungkin nampak kecil, tapi cuba kita semua renungkan daripada makanan lah kita dapat saling menghormati, berbudi dan berbahasa. Maka dengan ini aku bangga menjadi rakyat Malaysia! 




















Bulih menang kaa incik Rafiq? hehe

15 comments:

Wadi AR said...

ko masuk contest lettew. teruskann. ko sgt kacak bile berbudi bicara seperti ni

Samad said...

brader rafiq ajak, gua join leww. orang berbudi kita berbahasa yee. lagipon gua bukannye ade koje nak buat pom ;P

hani said...

nak masuk jugak ah.. akak pun dijemput gak. haha..

Samad said...

mari meriahkan majlis. hmm jangan buat karangan cam saye sudah laa. kahkah. orang tu mintak cerita. hehe

Akim Iqbal said...

Kau tahu samad, melalui makanan yang hang makan aku boleh tau hang jeneh makan kuat atau tak. Kalau makan tak berapa nak kuat baguslah, kalau makan kuat tiada siapa mau belanja. Woha !

Samad said...

aku makan kuat time siang je. malam jenjarang makan. hmm marilah belanja sayaaaaaa. kehkeh

El-Janna said...

saya turut rasa berbangga. cayalah! gud luck^^

Samad said...

trimas el-janna ;)

syafiqakarim said...

kau nampak macho bila menulis sebegini.sumpah,aku jujur ni

Samad said...

er err, takdop duit kecik laa. kehkeh

rafiq said...

terima kasih join! walaupun cm karangan tp boleh diterima..hehe.. tunggu kputusannya nanti okey..

Samad said...

chun

K2r~90 said...

mentang 2 ku x makan lagi ..

pape pun,, guwa pun berharap dpt juin.. gud luck bro

HamziJasmi said...

patut la ko x nk g kelas p.malay... rupe nye ko stdy kt sini.... amboi

cimöt said...

simple je kan pasai makanan..but THAT'S IT!!